Enseñanza de la composición coreográfica desde un enfoque transdisciplinario

Authors

Adriana León Arana (ed)
University of Colima

Keywords:

enseñanza, composición coreográfica, ritmo , transdisciplinario

Synopsis

This is an academic consultation reference book on Choreographic Composition. Understanding it from a transdisciplinary point of view necessarily requires a mature and open vision. Time, form, space, and rhythm are elements that exist in all disciplines of art. They can never stop being linked. The interrelation among these demands versatility, tolerance, and rigorousness. These qualities are present all through the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana León Arana, University of Colima

Adriana León Arana has a Master’s Degree in Scenic Arts and a Degree in Arts (Contemporary Dance) from the Universidad Veracruzana. She is the director, Choreographer, and a dancer of Univerdanza, the dance company of Contemporary Dance of the University of Colima. She is also a full-time professor at the Universoty of Colima (Degree in Scenic Dance). She held a scholarship from the New England Foundation for the Arts to participate as an Interbnational Visiting Artist in the Bates Dance Festival in Maine, USA (2003 AND 2007). She was a grantee of FONCA 2006-2007 and a finalist of the 2008 Miguel Covarrubias Award. She participated in the project The Body Speaks directed by Dr. Christine Dakin and hosted by the University of Colima and Harvard University (2008-2013). The thesis for her Master’s Degree “Univerdanza, Contemporary Dance Company of the University of Colima. Processes of Organization, Methodology, and Creation” received the ART, Science and Light Award; Best Receptional Work 2012 from the Universidad Veracruzana and won the 2013 contest for publishing a postgraduate thesis from the University of Colima. In 2017, she presented her work with Univerdanza at the Harkness Dance Center in New York City, USA. Due to her distinguished career, in 2018, she received the award known as Mujer Colima 2018, awarded by the Honorable City Council of Colima.

References

Barba, E. (1986). Apuntes sobre la dramaturgia, Nexo Teatro. En Caballo de plata. Edición especial Revista Escénica de la UNAM, México.

Clayton, P. y Gammond, P. (1990). Jazz A-Z: guía alfabética de los nombres, los lugares y la gente del jazz. Una guía Guinness. Madrid: Taurus.

Coyazo, J. (2016). Catalogo Cien Mares de Soledad. Homenaje al realismo mágico desde el pacífico en encáustica. Colima, México: Universidad de Colima y Gobierno del Estado de Colima.

Deleuze, G. (1990) ¿Qué es un dispositivo? Disponible en: http://es.scribd.com/doc/30125825/Deleuze-Guilles-Que-Es-Un-Dispositivo.

León, A. (2009) Entre la teatralidad y la danzalidad (ensayo realizado por alguien que baila). En: Investigación Teatral. Revista de artes escénicas y performatividad. Facultad de Teatro de la Universidad Veracruzana y Asociación Mexicana de Investigación Teatral A.C. N° 15 y 16. Diciembre-Enero 2009.

León, A. (2015) Univerdanza, Compañía de Danza Contemporánea de la Universidad de Colima. Procesos de organización, metodología y creación. Colima, México: Universidad de Colima.

Montano, R. (2002). Dispositivos para la intervención comunitaria y prácticas institucionales. En: Revista Tramas. Subjetividad y procesos sociales, 18-19, UAM-X México.

Morin, E. (2001). El Método I, La naturaleza de la naturaleza. Madrid, España: Ediciones Cátedra.

Moro, O. (1998). ¿Qué es un dispositivo? Recuperado el 16 de agosto de 2012. En: EMPIRIA, revista de Metodología de Ciencias Sociales. N. ° 6, 2003. pp.29-46. Disponible en: https://doi.org/10.5944/empiria.6.2003.933

Nicolescu, B. (1994). La transdisciplinariedad. Manifiesto. En Norma Núñez-Dentin y Gerard-Dentin. Francia: Ediciones Du Rocher.

Ponce, D. (2010). Danza y literatura, ¿qué relación? México: Cenidi Danza/INBA/CONACULTA.

Reygadas, R. y Robles, M. (2006). Sobre la construcción de dispositivos de investigación-intervención (pp. 57-69). Anuario de investigación 2005. México: UAM-X.

Romero, J. (2008). Creatividad en el arte: descentramientos, ampliaciones, conexiones, complejidad. Madrid: Facultad de Educación, Universidad Complutense de Madrid.

Salen, K. y Zimmerman, E. (2006). Game Design and Meaningful Play en The Game Design Reader: A Rules of Play Anthology. MIT Press. MA. Estados Unidos: Cambridge.

Sánchez, J. (1999). Desviaciones (pp. 13-28). Documentación de la segunda edición de Desviaciones. Madrid-Cuenca: J. A. Sánchez Editor.

Sánchez, J. (2007). Prácticas de lo real en la escena contemporánea. Madrid, España: Gráficas Muriel.

Servos, N. (2006). El bello bastardo. Un ensayo sobre la historia de la actividad fronteriza y la necesaria autonomía de la danza teatro. En Hilda Islas (selección e introducción) Antologías. Investigación social e histórica de la danza. México: INBA (Biblioteca Digital CENIDI Danza).

Smith, J. (1976). Composición Coreográfica. Londres: A & C Black-London.

Torres, I. (2017). Bang Bang. Colima, México. Universidad de Colima, UCOL. CA-49 Rescate del Patrimonio Cultural y Literario, Facultad de Letras y Comunicación; Archivo Histórico del Municipio de Colima: Sericolor Diseñadores e Impresores S.A. de C.V.

Vera, A. (2013). Horizontes XV Aniversario de Univerdanza. Creación de un programa de danza. Tesis de maestría. México: Centro Nacional de Investigación Documentación e Información de la Danza José Limón, INBA.

Sanz, R. (2010) ¿Qué es la sinergia? En: Blog de pensamiento. Disponible en: http://rsanzcarrera.wordpress.com

Iconoclasistas. Talleres, cartografías e investigación colectiva. Mapeos y cartografías críticas. Disponible en: http://www.iconoclasistas.net Buenos Aires

Manual del Mapeo. Disponible en: http://www.iconoclasistas.net/13432-2/ Buenos Aires.

Compañía Nexoteatro Antzerki Taldea. Apuntes sobre dramaturgia de Eugenio Barba. Disponible en: http://www.nexoteatro.com/Eugenio%20Barba.htm

Published

October 5, 2020

How to Cite

León Arana, A. . (2020). Enseñanza de la composición coreográfica desde un enfoque transdisciplinario. University of Colima. https://www.libros.ucol.mx/index.php/dgp/catalog/book/161