Educate for life: Mind - Body - Earth

Authors

Rosalba Thomas Muñoz
University of Colima
https://orcid.org/0000-0001-9040-2641

Keywords:

Environmental education, holistic approach, nature, sustainability

Synopsis

Educating for Life. Mind - Body - Earth proposes an educational transformation based on the integration of mind, body, and earth, with a holistic approach that promotes individual, social, and environmental well-being. It emphasizes the need to reconnect with nature and essential values, embracing creativity, critical reflection, and resilience as fundamental tools for facing current challenges. Inspired by philosophies such as Zanshin and Zen, the text emphasizes the importance of the interdependence between human beings and their environment. The first part argues for the need to rethink education in the face of the impacts of the capitalist production model; the author delves into how our perceptions and actions are influenced by culture, the senses, and interaction with the natural world. The second part presents practical and reflective activities designed to inspire significant changes at the personal, community, and global levels, ranging from proposals for sustainability and connection with nature to cultural dynamics and introspection exercises that seek to foster creativity, dialogue, and conscious action. This comprehensive approach invites readers to become agents of change, promoting values ​​and habits in their relationship with the planet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosalba Thomas Muñoz, University of Colima

She holds a PhD in Social Sciences from the University of Colima, where she graduated with honors. She is the teaching and research coordinator at the University Center for Environmental Management (CEUGEA) of the University of Colima; she belongs to the National System of Researchers (SNII) of the Secretariat of Science, Humanities, Technology and Innovation (SECIHTI), as a Level I member. She has published three books on environmental education and sustainability, in addition to several book chapters and scientific and popular articles.

References

Alcarazo y López (2011). Propuesta didáctica de una simulación: "La Central Nuclear". Revista electrónica de didáctica / español lengua extranjera (22). https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:744b2c6e-3cdb-4a28-a5fb-b5162efcf682/2011-redele-22-01alcarazo-pdf.pdf

Atlantic International University. (2025). Nutrición para la salud y el bienestar sostenible. https://www.aiu.edu/es/blog/nutricion-para-la-salud-y-el-bienestar-sostenible/

Bach, A.; Maneja, R.; Peñuelas, J. y Llusià, J. (2021). Pasear por la naturaleza reduce los niveles de cortisol, la hormona del estrés. Forests.

Bird-David, N. (1999). Animism Revisited: Personhood, Environment, and Relational Epistemology. Current Anthropology, 40(S1), S67-S91. https://doi.org/10.1086/200061

Bok, S. (1999). Lying: Moral choice in public and private life. Vintage Books. https://archive.org/details/lyingmoralchoice0000boks_h3n4.

Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalianas. Anagrama.

Brown, W. (2015). El pueblo sin atributos. La secreta revolución del neoliberalismo. Malpaso ediciones.

Budokan, N. (2009). Budō: The martial ways of Japan. (Alexander Bennett, trad.). Nippon Budokan Foundation.

Calderón, S. S. y Caicedo, C. P. (2019). Educación ambiental: Aspectos relevantes de sus antecedentes y conceptos. Ingeniería y Región, 22, 14-27. https://doi.org/10.25054/22161325.2565

Calixto, R. (2012). Investigación en educación ambiental. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(55), 1019-1033. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000400002&lng=es&tlng=es

Camacho, P. C. (2014). Efectos del neoliberalismo en el sistema de educación superior en México. Cuadernos fronterizos, 31 (10).

Caride, J. A. y Meira, P. (2001). Educación ambiental y desarrollo humano. Ariel Educación.

Carson, R. (1962). Silent spring. Houghton Mifflin Harcourt

Cubero, M. y Santamaría, A. (2005). Psicología cultural: una aproximación conceptual e histórica al encuentro entre mente y cultura. Avances en Psicología Latinoamericana, 23, 15-31.

De Sousa, B. (2006). Capítulo I. La sociología de las ausencias y la sociología de las emergencias: para una ecología de saberes. En B. De Sousa, Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. CLACSO.

Deshimaru, T. (2014). Zen y artes marciales. Luis Cárcamo, Editor.

Díaz, J. (2024). Terapia somática: explorando la conexión cuerpo-mente. https://diazcaneja.com/terapia-somatica-explorando-la-conexion-cuerpo-mente/

Durkheim, E. (1893). The division of labour in society. https://www.simonandschuster.com/books/The-Division-of-Labor-in-Society/Emile-Durkheim/9781439118245.

Escritos de Psicología. (2024). La conexión entre el cuerpo y la mente para tu bienestar. https://www.escritosdepsicologia.es/el-cuerpo-y-la-mente/

Feldenkrais, M. (1997). Awareness through movement: Health exercises for personal growth. HarperOne.

Foladori, G. y Gonzalez, E. (2001). En pos de la historia en educación ambiental. Revista Tópicos en Educación Ambiental, 3 (8), 28-43. http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/242

Fukuoka, M. (2011). La revolución de una brizna de paja. Ediciones EcoHabitar.

Gallup. (s.f.). State of the global workplace. https://www.gallup.com/workplace/349484/state-of-the-global-workplace.aspx.

García, E. (1989). A propósito de la modernidad y de la postmodernidad. Revista de Espiritualidad, 48, 353-388. https://www.revistadeespiritualidad.com/upload/pdf/290articulo.pdf

Hanna, T. (1994). Somatics: Reawakening the Mind's Control of Movement, Flexibility, and Health. Da Capo Press.

Harrod, S. (2012). Las enseñanzas secretas de las plantas: la inteligencia del corazón en la percepción directa de la naturaleza. Inner Traditions.

Harvey, G. (2005). Animism: Respecting the living world. Routledge. https://www.routledge.com/Animism-Respecting-the-Living-World/Harvey/p/book/9780231137010

Historia del cine (2023). Blog sobre cine. https://historiadelcine.es/glosario-terminos-cinematograficos/tipos-planos-en-cine/

Hyams, J. (1979). Zen in the martial arts. J.P Tarcher, Inc.

Ingold, T. (2006). Rethinking the animate, re-animating thought. Ethnos, 71(1), 9-20. https://doi.org/10.1080/00141840600603111

Juárez-García, A. I.; Álvaro, J.; Camacho-Ávila, A. y Placencia-Reyes, O. (2014). Síndrome de burnout en población mexicana: Una revisión sistemática. Salud Mental, 37(2), 159-176. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2014.020

https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2014.020

K12 Academics. (s.f.). History of environmental education. https://www.k12academics.com/education-subjects/environmental-education/history?form=MG0AV3

Kapleau, P. (2006). El despertar Zen. Editorial Pax México.

Kirmayer, L. J.; Worthman, C. M. y Kitayama, S. (2020). Culture, mind, and brain: emerging concepts, models, and applications. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108695374

Krmpotic, C. S. (2016). La espiritualidad como dimensión de la calidad de vida: Exploraciones conceptuales de una investigación en curso. Scripta Ethnologica, 38, 105-120. https://www.redalyc.org/pdf/148/14849184006.pdf

Mann, J. (2012). When buddhists attack: the curious relationship between zen and the martial arts. Tuttle Publishing.

Margalef, R. (1997). Dinámica de los ecosistemas: ¿hacia dónde camina el planeta? En R. Lara y M. Novo (coord.), La interpretación de la problemática ambiental: enfoques básicos. Fundación Universidad-Empresa.

Medvedeva, E. (2023). Senses help the brain interpret our world - and our own bodies. Science News Explores.

Michalik, G. (2023). Co-creation mindset: eight steps towards the future of work. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-21191-1

Michelsen, G. (2003). ¿Qué es lo específico en la comunicación sobre temas ambientales? Polis Revista Latinoamericana, 1-15.

Morales, S. (2021, marzo 9). ¿Cómo la cultura moldeó la mente humana? Ciencia del Sur. https://cienciasdelsur.com/2021/03/09/como-la-cultura-moldeo-la-mente-humana/

Moreno, P. (1995). Neoliberalismo económico y reforma educativa. Perfiles Educativos, (67). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13206701.

Nay-Valero, M. y Febres, M. E. (2019). Educación ambiental y educación para la sostenibilidad: historia, fundamentos y tendencias. Universidad Autónoma del Caribe. Redalyc. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510004/html/?form=MG0AV3

Noddings, N. (2003). Happiness and education. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511499920

Nussbaum, M. C. (2006). Frontiers of justice: disability, nationality, species membership. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1c7zftw

Olmos, C. (2011). Brevedario y otros ensayos filosóficos. Universidad de Colima.

Organización de las Naciones Unidas (2023). Objetivos del desarrollo sostenible. https://www.undp.org/es/sustainable-development-goals

Rawls, J. (1971). A theory of justice. Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674042605

Rifkin, J. (2009). The empathic civilization: the race to global consciousness in a world in crisis. TarcherPerigee. https://www.researchgate.net/publication/257472057_The_Empathic_Civilization_The_Race_to_Global_Consciousness_in_a_World_in_Crisis_J_Rifkin_Jeremy_P_TarcherPenguin_New_York_NY_2009_x_674_pp_1845_hardcover_1995_kindle_ISBN_978-1-58542-765-9

Rousseau, J. J. (2008). Emilio o de la educación (trad. Luis Aguirre Prado). Sigla.

Santamaría, A. (2004). ¿Es posible el diálogo entre la mente y la cultura? Hacia una psicología cultural de la mente. Suma Psicológica, 11(2), 247-266.

Santamaría, Á. (2023). Consciencia somática: Reflexión y transformación. Universidad del Rosario.

Sato, M. (2020). Environmental education report. International Lake Environment Committee. https://ilec.or.jp/ILBMTrainingMaterials/wp-content/uploads/Masahisa-Sato_Environmental-Education_Report_2020.03.07.pdf?form=MG0AV3

Sauvé, L. (2005). Uma cartografia das corrientes em educaçao ambiental. En M. E. Sato, Educação ambiental - Pesquisa e desafios. (pp. 17-46). Artmed.

Sierra, L. (2012). La educación ambiental o la educación para el desarrollo sostenible: su interpretación desde la visión sistémica y holística del concepto de medio ambiente. Educación y Futuro, 26, 17-42. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3923387.pdf

Thomas, R. (2011). Educación ambiental y para la sustentabilidad orientada al cambio y la innovación en educación superior. Universidad de Colima.

Torres, J. (1998). El currículum oculto. Morata.

Twohig-Bennett, C. y Jones, A. (2018). The health benefits of the great outdoors: A systematic review and meta-analysis of greenspace exposure and health outcomes. Environmental Research, 166, 628-637. https://doi.org/10.1016/j.envres.2018.06.030

Van, H. (2017). Animism and Science. Religions. https://pdfs.semanticscholar.org/1d30/f4ca6e99f272a5d4800ffbcc61801a8f4127.pdf

Zabala, I. y García, M. (2008). Historia de la educación ambiental desde su discusión y análisis en los congresos internacionales. Revista de Investigación, 32(63), 201-218. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142008000100011&form=MG0AV3

La portada utiliza un fondo claro y limpio, que resalta el diseño gráfico central. La ilustración es simbólica y abstracta:  A la izquierda aparece una espiral verde de diferentes tonalidades, que recuerda a una planta en crecimiento o a un ciclo natural. La espiral termina en raíces bien definidas en la parte inferior, lo que sugiere conexión con la tierra y con lo esencial de la vida.  A la derecha, integrada a esta forma, se dibuja la silueta estilizada de una persona en color verde oliva, sin rasgos faciales, lo que le da un sentido universal, representando a cualquier ser humano.  El diseño conecta el elemento humano con la naturaleza y el crecimiento, reforzando la idea de equilibrio integral.

Downloads

Published

September 22, 2025

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-607-8984-98-5

How to Cite

Thomas Muñoz, R. (2025). Educate for life: Mind - Body - Earth. University of Colima. https://doi.org/10.53897/LI.2025.0025.UCOL