Educate for life: Mind - Body - Earth
Keywords:
Environmental education, holistic approach, nature, sustainabilitySynopsis
Educating for Life. Mind - Body - Earth proposes an educational transformation based on the integration of mind, body, and earth, with a holistic approach that promotes individual, social, and environmental well-being. It emphasizes the need to reconnect with nature and essential values, embracing creativity, critical reflection, and resilience as fundamental tools for facing current challenges. Inspired by philosophies such as Zanshin and Zen, the text emphasizes the importance of the interdependence between human beings and their environment. The first part argues for the need to rethink education in the face of the impacts of the capitalist production model; the author delves into how our perceptions and actions are influenced by culture, the senses, and interaction with the natural world. The second part presents practical and reflective activities designed to inspire significant changes at the personal, community, and global levels, ranging from proposals for sustainability and connection with nature to cultural dynamics and introspection exercises that seek to foster creativity, dialogue, and conscious action. This comprehensive approach invites readers to become agents of change, promoting values and habits in their relationship with the planet.
Downloads
References
Alcarazo y López (2011). Propuesta didáctica de una simulación: "La Central Nuclear". Revista electrónica de didáctica / español lengua extranjera (22). https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:744b2c6e-3cdb-4a28-a5fb-b5162efcf682/2011-redele-22-01alcarazo-pdf.pdf
Atlantic International University. (2025). Nutrición para la salud y el bienestar sostenible. https://www.aiu.edu/es/blog/nutricion-para-la-salud-y-el-bienestar-sostenible/
Bach, A.; Maneja, R.; Peñuelas, J. y Llusià, J. (2021). Pasear por la naturaleza reduce los niveles de cortisol, la hormona del estrés. Forests.
Bird-David, N. (1999). Animism Revisited: Personhood, Environment, and Relational Epistemology. Current Anthropology, 40(S1), S67-S91. https://doi.org/10.1086/200061
Bok, S. (1999). Lying: Moral choice in public and private life. Vintage Books. https://archive.org/details/lyingmoralchoice0000boks_h3n4.
Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalianas. Anagrama.
Brown, W. (2015). El pueblo sin atributos. La secreta revolución del neoliberalismo. Malpaso ediciones.
Budokan, N. (2009). Budō: The martial ways of Japan. (Alexander Bennett, trad.). Nippon Budokan Foundation.
Calderón, S. S. y Caicedo, C. P. (2019). Educación ambiental: Aspectos relevantes de sus antecedentes y conceptos. Ingeniería y Región, 22, 14-27. https://doi.org/10.25054/22161325.2565
Calixto, R. (2012). Investigación en educación ambiental. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(55), 1019-1033. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000400002&lng=es&tlng=es
Camacho, P. C. (2014). Efectos del neoliberalismo en el sistema de educación superior en México. Cuadernos fronterizos, 31 (10).
Caride, J. A. y Meira, P. (2001). Educación ambiental y desarrollo humano. Ariel Educación.
Carson, R. (1962). Silent spring. Houghton Mifflin Harcourt
Cubero, M. y Santamaría, A. (2005). Psicología cultural: una aproximación conceptual e histórica al encuentro entre mente y cultura. Avances en Psicología Latinoamericana, 23, 15-31.
De Sousa, B. (2006). Capítulo I. La sociología de las ausencias y la sociología de las emergencias: para una ecología de saberes. En B. De Sousa, Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. CLACSO.
Deshimaru, T. (2014). Zen y artes marciales. Luis Cárcamo, Editor.
Díaz, J. (2024). Terapia somática: explorando la conexión cuerpo-mente. https://diazcaneja.com/terapia-somatica-explorando-la-conexion-cuerpo-mente/
Durkheim, E. (1893). The division of labour in society. https://www.simonandschuster.com/books/The-Division-of-Labor-in-Society/Emile-Durkheim/9781439118245.
Escritos de Psicología. (2024). La conexión entre el cuerpo y la mente para tu bienestar. https://www.escritosdepsicologia.es/el-cuerpo-y-la-mente/
Feldenkrais, M. (1997). Awareness through movement: Health exercises for personal growth. HarperOne.
Foladori, G. y Gonzalez, E. (2001). En pos de la historia en educación ambiental. Revista Tópicos en Educación Ambiental, 3 (8), 28-43. http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/242
Fukuoka, M. (2011). La revolución de una brizna de paja. Ediciones EcoHabitar.
Gallup. (s.f.). State of the global workplace. https://www.gallup.com/workplace/349484/state-of-the-global-workplace.aspx.
García, E. (1989). A propósito de la modernidad y de la postmodernidad. Revista de Espiritualidad, 48, 353-388. https://www.revistadeespiritualidad.com/upload/pdf/290articulo.pdf
Hanna, T. (1994). Somatics: Reawakening the Mind's Control of Movement, Flexibility, and Health. Da Capo Press.
Harrod, S. (2012). Las enseñanzas secretas de las plantas: la inteligencia del corazón en la percepción directa de la naturaleza. Inner Traditions.
Harvey, G. (2005). Animism: Respecting the living world. Routledge. https://www.routledge.com/Animism-Respecting-the-Living-World/Harvey/p/book/9780231137010
Historia del cine (2023). Blog sobre cine. https://historiadelcine.es/glosario-terminos-cinematograficos/tipos-planos-en-cine/
Hyams, J. (1979). Zen in the martial arts. J.P Tarcher, Inc.
Ingold, T. (2006). Rethinking the animate, re-animating thought. Ethnos, 71(1), 9-20. https://doi.org/10.1080/00141840600603111
Juárez-García, A. I.; Álvaro, J.; Camacho-Ávila, A. y Placencia-Reyes, O. (2014). Síndrome de burnout en población mexicana: Una revisión sistemática. Salud Mental, 37(2), 159-176. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2014.020
https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2014.020
K12 Academics. (s.f.). History of environmental education. https://www.k12academics.com/education-subjects/environmental-education/history?form=MG0AV3
Kapleau, P. (2006). El despertar Zen. Editorial Pax México.
Kirmayer, L. J.; Worthman, C. M. y Kitayama, S. (2020). Culture, mind, and brain: emerging concepts, models, and applications. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108695374
Krmpotic, C. S. (2016). La espiritualidad como dimensión de la calidad de vida: Exploraciones conceptuales de una investigación en curso. Scripta Ethnologica, 38, 105-120. https://www.redalyc.org/pdf/148/14849184006.pdf
Mann, J. (2012). When buddhists attack: the curious relationship between zen and the martial arts. Tuttle Publishing.
Margalef, R. (1997). Dinámica de los ecosistemas: ¿hacia dónde camina el planeta? En R. Lara y M. Novo (coord.), La interpretación de la problemática ambiental: enfoques básicos. Fundación Universidad-Empresa.
Medvedeva, E. (2023). Senses help the brain interpret our world - and our own bodies. Science News Explores.
Michalik, G. (2023). Co-creation mindset: eight steps towards the future of work. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-21191-1
Michelsen, G. (2003). ¿Qué es lo específico en la comunicación sobre temas ambientales? Polis Revista Latinoamericana, 1-15.
Morales, S. (2021, marzo 9). ¿Cómo la cultura moldeó la mente humana? Ciencia del Sur. https://cienciasdelsur.com/2021/03/09/como-la-cultura-moldeo-la-mente-humana/
Moreno, P. (1995). Neoliberalismo económico y reforma educativa. Perfiles Educativos, (67). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13206701.
Nay-Valero, M. y Febres, M. E. (2019). Educación ambiental y educación para la sostenibilidad: historia, fundamentos y tendencias. Universidad Autónoma del Caribe. Redalyc. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510004/html/?form=MG0AV3
Noddings, N. (2003). Happiness and education. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511499920
Nussbaum, M. C. (2006). Frontiers of justice: disability, nationality, species membership. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1c7zftw
Olmos, C. (2011). Brevedario y otros ensayos filosóficos. Universidad de Colima.
Organización de las Naciones Unidas (2023). Objetivos del desarrollo sostenible. https://www.undp.org/es/sustainable-development-goals
Rawls, J. (1971). A theory of justice. Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674042605
Rifkin, J. (2009). The empathic civilization: the race to global consciousness in a world in crisis. TarcherPerigee. https://www.researchgate.net/publication/257472057_The_Empathic_Civilization_The_Race_to_Global_Consciousness_in_a_World_in_Crisis_J_Rifkin_Jeremy_P_TarcherPenguin_New_York_NY_2009_x_674_pp_1845_hardcover_1995_kindle_ISBN_978-1-58542-765-9
Rousseau, J. J. (2008). Emilio o de la educación (trad. Luis Aguirre Prado). Sigla.
Santamaría, A. (2004). ¿Es posible el diálogo entre la mente y la cultura? Hacia una psicología cultural de la mente. Suma Psicológica, 11(2), 247-266.
Santamaría, Á. (2023). Consciencia somática: Reflexión y transformación. Universidad del Rosario.
Sato, M. (2020). Environmental education report. International Lake Environment Committee. https://ilec.or.jp/ILBMTrainingMaterials/wp-content/uploads/Masahisa-Sato_Environmental-Education_Report_2020.03.07.pdf?form=MG0AV3
Sauvé, L. (2005). Uma cartografia das corrientes em educaçao ambiental. En M. E. Sato, Educação ambiental - Pesquisa e desafios. (pp. 17-46). Artmed.
Sierra, L. (2012). La educación ambiental o la educación para el desarrollo sostenible: su interpretación desde la visión sistémica y holística del concepto de medio ambiente. Educación y Futuro, 26, 17-42. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3923387.pdf
Thomas, R. (2011). Educación ambiental y para la sustentabilidad orientada al cambio y la innovación en educación superior. Universidad de Colima.
Torres, J. (1998). El currículum oculto. Morata.
Twohig-Bennett, C. y Jones, A. (2018). The health benefits of the great outdoors: A systematic review and meta-analysis of greenspace exposure and health outcomes. Environmental Research, 166, 628-637. https://doi.org/10.1016/j.envres.2018.06.030
Van, H. (2017). Animism and Science. Religions. https://pdfs.semanticscholar.org/1d30/f4ca6e99f272a5d4800ffbcc61801a8f4127.pdf
Zabala, I. y García, M. (2008). Historia de la educación ambiental desde su discusión y análisis en los congresos internacionales. Revista de Investigación, 32(63), 201-218. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142008000100011&form=MG0AV3

Downloads
Published
Series
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.