The Pyrophany in the Poetics of Nahui Olin

Authors

Félix Alejandro Delgadillo Zepeda
University Of Colima
https://orcid.org/0000-0002-9381-7217

Keywords:

Pyrophany, Naui Olin, erotic, poetry

Synopsis

The divinization of the human body embodies a heresy for most cultures, since it is considered to be the opposite of what is holy or sacred. Specifically, in the union of what is sacred and that which is profane is where we may find the illumination of female poetics which originated in the nearly 20th century. Thus, in this work, an approach is carried out between these two extremes, coining the phrase pyrophany to analyze the poetics of Nahui Olin. Fire is evoked as the union of what is sacred and that which is erotic in the pyrophany of our author, with the theoretical and philosophical bases of María Zambrano, Gaston Bachelard and Georges Bataille. In openness under the understanding that what is erotic and that which is sacred embody the ambivalent union of opposites; limits are touched upon (the profane and the divine) and by way of poetry, the soft music of this ineffable encounter may be named.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Félix Alejandro Delgadillo Zepeda, University Of Colima

ORCID: 0000-0002-9381-7217

Félix Alejandro Delgadillo Zepeda is a poet and has a PhD in Modern Letters from Universidad Iberoamericana, where he developed the thesis “Scars are Memories: Collective Nostalgia in the Poetics of Irma Pineda.” He also has a master’s degree in Mexican Literary Studies from the University of Colima and has carried out the role of editor of poetry, texts of oral tradition, and children’s literature. His line of research is Mexican and Latin American poetry. His most recent publications are “The Human Condition: Poetics in the Wind in the Works of Dolores Castro” in Interpretextos, weekly journal of Creation and Dissemination of Humanities; “Towards Poetics of Fire in the Works of Nahui Olin” in Critical Reviews of Latin American Lierature: Poetics, Identities, and Movements; “The Phoenix as the Fire of Rebirth in Nahui Olin and Pita Amor”; and “Like a Sun, the Human Body Kneels: The Pyrophany in the Poetics of Gloria Gervitz” in Agathos: An International Review of the Humanities and Social Sciences.

References

♦Bibliografía directa

Rosas Lopátegui, P. (2011). Nahui Olin sin principio ni fin. Vida, obra y varia invención. Universidad de Nuevo León.

♦Bibliografía teórica

Bachelard, G. (2006). El aire y los sueños. Fondo de Cultura Económica.

Bachelard, G. (1996). Psicoanálisis del fuego. Alianza.

Bachelard, G. (1998). Poética de la ensoñación. Fondo de Cultura Económica.

Bataille, G. (2013). El erotismo. Tusquets editores.

Baudrillard, J. (2001). De la seducción.

Cátedra. Caillos, R. (1984). El hombre y lo sagrado. Fondo de Cultura Económica.

Heidegger, M. (1985). Arte y poesía. Fondo de Cultura Económica.

Otto, R. (2005). Lo santo. Alianza editorial. https://doi.org/10.1007/978-3-322-82497-4_55

Paz, O. (1972). El arco y la lira. Fondo de Cultura Económica.

Paz, O. (2014). La llama doble. Seix Barral.

Paz, O. (2014). Palabras en espiral. SEP.

Ruiz, R. (1996). El conocimiento silencioso. Emecé.

San Juan de la Cruz (1974). Vida y obras de san Juan de la Cruz. Universidad Pontificia de Salamanca.

Xirau, R. (1968). La palabra y el silencio. Siglo XXI editores.

Zambrano, M. (1977). Claros del Bosque. Seix Barral.

Zambrano, M. (2016). El hombre y lo divino. Fondo de Cultura Económica.

Zambrano, M. (1996). Filosofía y poesía. Fondo de Cultura Económica.

♦Bibliografía de apoyo

Álvarez García, M. (2013). Óptica Cerebral de Nahui Olin: vanguardia solitaria. UNAM.

Amor, G. (2000). Amor divino. Planeta.

Aridjis, H. (1993). Encuentro con Nahui Olin. Memoranda.

Böhme, J. (1983). Diálogos místicos. Universidad Complutense de Madrid.

Caillois, R. (1984). El hombre y lo sagrado. Fondo de Cultura Económica.

Gordon, S. (2004). Poéticas mexicanas del siglo XX. Universidad Iberoamericana.

Loureiro de Araújo, J. E. (2018). Representar a Cristo (V 9,4): significado y valor de la imaginación en el proceso espiritual según santa Teresa de Ávila. Universidad Pontificia Comillas.

Malvido, A. (1999) Nahui Olin la mujer del sol. Diana.

Muñiz-Huberman, A. (2002). Las raíces y las ramas. Fuentes y derivaciones de la Cábala hispanohebrea. Fondo de Cultura Económica.

Moromisato, L., Pérez, M., Strong-Carrillo, M. (2004). Una charla con Michael Schuessler. University of California. https://doi.org/10.5070/M3331014609

Ries, J. (2013). El símbolo sagrado. Kairós.

Ruíz Godoy Rivera, J. A. (2004). Lo sagrado en la poesía de Concha Urquiza. Universidad Iberoamericana.

Teresa de Jesús. (1945). Obras completas. M. Aguilar Editores.

Schuessler, M. K. (1995) Guadalupe Amor: la undécima musa. Diana.

Urquiza, C. (1990) El corazón preso. CONACULTA.

Urrutia, E. (2006). Nueve escritoras mexicanas nacidas a principio del siglo XX. Colegio de México.

Valdés, H. (1976). Poetisas mexicanas. UNAM.

Vergara, G. (2007). Identidad y memoria en las poetas mexicanas del siglo XX. Universidad Iberoamericana.

Villegas, P. (2004). De alma enamorada. Universidad Iberoamericana.

Zurián, T. (2000) Ópera varia. Instituto Nacional de Bellas Artes.

Zurián, T. (1992) Nahui Olin una mujer de los tiempos modernos. Instituto Nacional de Bellas Artes.

La portada está compuesta por una ilustración artística de gran intensidad emocional y simbólica. Predomina una paleta de colores azules, grises, ocres y dorados, que evocan una fusión de elementos naturales como el agua, el fuego, el cielo nocturno y la luna. Todo esto rodea el retrato central de una mujer. Elemento central: Retrato de una mujer: El rostro de la mujer está dibujado en tonos grisáceos, como un boceto a lápiz. Tiene una mirada intensa y profunda, directa al observador, con ojos grandes y muy expresivos. Su expresión es serena pero penetrante, lo cual transmite fuerza interior, misterio y sensibilidad. Su cabello corto con fleco recto refuerza una estética clásica y vanguardista al mismo tiempo. Entorno simbólico que rodea al rostro: En la parte superior izquierda y derecha aparecen formas amorfas que recuerdan a llamas de fuego, en tonos ocres, naranjas y rojos. En el fondo inferior se perciben olas de mar con tonalidades azules intensas, que abrazan el contorno del rostro. Tres lunas crecientes plateadas se encuentran en el lado izquierdo del retrato, flotando en el mar azul. Estas podrían simbolizar ciclos, feminidad o lo onírico. Hay un aura o resplandor blanco-amarillento detrás de la cabeza, como si irradiara energía o luz poética.

Published

September 25, 2023

Details about the available publication format: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-607-8814-84-8

Details about the available publication format: In print

In print

ISBN-13 (15)

978-607-8814-87-9

Physical Dimensions

How to Cite

Delgadillo Zepeda, F. A. (2023). The Pyrophany in the Poetics of Nahui Olin. University of Colima. https://doi.org/10.53897/LI.2023.0019.UCOL