Basic Knowledge for Beginning Research on Social Sciences
Keywords:
Social Research, Social researchers, craft of researching, scientific work, social knowledge, research techniquesSynopsis
This book has the objective of sparking the taste and intellectual curiosity for the craft of researching in the social sciences. The intention is to solve basic doubts regarding topics of method, techniques, construction of theory, and design of research projects. Most of all, to generate motivation to find out how to begin projects. This book is aimed at university students as a way of contributing to their formative processes, as well as the general public that may be interested in topics of production of social knowledge.
Downloads
References
Massoni, S. y Bussi, M. (2020). Guía IEC. Comunicación estratégica enactiva: La ciencia de la articulación. Rosario: Massoni Editora.
García Márquez, Gabriel (2007). El mejor oficio del mundo. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 98: 26-31, ISSN: 1390-1079. [fecha de Consulta 13 de octubre de 2021]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16057434006
Sabato, Ernesto (2000). La resistencia. Barcelona: Seix Barral.
Taylor, S.J. y Bogdan, R. (2010). Introducción a los métodos cualitativos. Nueva York: Book Print (edición original, 1992).
Orozco, E. (2021). Lectoescritura en el bachillerato y la universidad. Una propuesta didáctica. México: Universidad Veracruzana-Biblioteca Digital de Humanidades.
Kovač, M. y van der Weel, A. (2020). La lectura en una era postextual. En: M. Kovač y A. van der Weel (eds.), Lectura en papel vs. lectura en pantalla. Colombia: CERLALC.
Ramírez, E. (coord.) (2011). La lectura en el mundo de los jóvenes ¿una actividad en riesgo? México: UNAM-Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas.
El Colegio de la Frontera Norte (2019). La caravana centroamericana de migrantes en Piedras Negras, Coahuila, 2019. Diagnóstico y propuestas de acción. Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte. Disponible en: https://www.colef.mx/estudiosdeelcolef/la-caravana-centroamericana-de-migrantes-en-piedras-negras-coahuila-2019-diagnostico-y-propuestas-de-accion/
Uribe-Salas, F.J. y Calva Sánchez, L.E. (2021). La caravana de migrantes en Piedras Negras, Coahuila: Perfil sociodemográfico. En: C. Contreras Delgado, M.D. París Pombo y L. Velasco Ortiz (coordinadores), Caravanas de migrantes y desplazamientos colectivos en la frontera México- Estados Unidos. Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte.
Uribe-Salas, F.J.; Parra Ávila, J. y Mayo Carrillo, J.F. (2020). Nuevos patrones de migración centroamericana a Estados Unidos: La caravana en Piedras Negras, Coahuila, México, 2019. Revista Población y Desarrollo: Argonautas y Caminantes, 16: 21-30. https://doi.org/10.5377/pdac.v16i0.10225
INEGI (2020). Conteo de Población y Vivienda 2020. Disponible en https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/default.html
Marcial, R. y Vizcarra, M. (2006). Jóvenes y políticas públicas: Jalisco, México. Guadalajara: El Colegio de Jalisco-Instituto Jalisciense de la Juventud.
ONU (s.f.). Día Internacional de la Juventud 12 de agosto. Disponible en https://www.un.org/es/observances/youth-day/background
Pérez, J.A. (2000). Jóvenes e instituciones en México 1994-2000: Actores, políticas y programas. México: Instituto Mexicano de la Juventud.
Lawrence Gordon, L.; Levin, L.; Snyder, D. y Snyder, Z. (productores) (2009). Watchmen. Estados Unidos: Legendary Pictures, DC Entertainment, Cruel and Unusual Films y Lawrence Gordon Productions
Huerta Sanmiguel, Roberto (2008). De mala nota: Periodismo del siglo XIX en Colima. México: Universidad de Colima, Fundación Manuel Buendía.
Pizano y Saucedo, Carlos (1973). Historia cronológica del periodismo colimense desde su comienzo (1830) hasta nuestros días (1955). México: Universidad de Colima.
Uribe Alvarado, Ana B. (2001). Los medios de comunicación en Colima. Apuntes para la historia y la cultura. México: Universidad de Colima.

Published
Series
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.