Tourism, Heritage, and Innovation in the Present-Day Context
Keywords:
Tourism, tourist destination, tourist sector, heritage route, storytelling, biocultural heritage, e-tourism, smart tourism, smart city, ethnoknowledge, cultural heritage, trip, magic towns, innovation, tourist experiences, guideSynopsis
The processes of Tourist Research in present times are of a multidisciplinary nature, though on some occasions, they are not represented in a documented manner. In this journey of reflexive thinking, the reader is invited to appropriate material, intangible, and natural reality. This compilation has Tourism as main research interest of Tourism, to heritage, and to innovation that happen at present.
Heritage is born and is built with the acknowledgment of what is worth keeping to represent the world we live in. Tourism looks to absorb memorable moments, designing different experiences, while innovation supports the design of diverse and creative strategies. Thus, in this book, different problematics are shown for the analysis of what should be, live, and share that which we call heritage.
Downloads
References
Ariño, A. (2002). La expansión del patrimonio cultural. Revista de Occidente 250, pp. 129-150. https://personal.us.es/jhernan/uploads/images/Patrimonio%20Cultural%20Etnol%C3%B3gico/Ari%C3%B1o_Rev.Occ.pdf
Ballart, J. (2002). El patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso. Ariel.
Cabrera Hanna, S. (2017). El centro histórico de Quito en la planificación urbana (1942-1992). Discursos patrimoniales, cambios espaciales y desplazamientos socioculturales. Territorios, 36, pp. 189-215. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.5249
Comisión Nacional para el Conocimiento y Uso de la Biodiversidad (CONABIO). (1998). La diversidad biológica en México: un estudio de país.
Francisco, G. (2016). Gestión y operación para el manejo integral de la zona arqueológica El Tajín. Universidad Autónoma Metropolitana. https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/26809
H. Congreso de la Nación. (1998, 28 de enero). Ley General del Equilibrio Ecológico y la Protección al Ambiente. Diario Oficial de la Federación. Reforma: Diario Oficial de la Federación, 13 de diciembre de 1996. México.
H. Congreso de la Nación. (2000, 3 de julio). Ley General de Vida Silvestre. Diario Oficial de la Federación. Diario Oficial de la Federación. México.
Rico, N. (2001). La inscripción de la antigua ciudad maya de Calakmul en la lista de patrimonio mundial. Hereditas, (1), pp. 8-9. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/hereditas/article/view/4865
Vera Rebollo, J. F. y Linares, J. M. D. (1995). Turismo y patrimonio histórico y cultural. Estudios Turísticos, 126, pp. 161-167. https://doi.org/10.61520/et.1261995.698
Agudo, J. (1996). Patrimonio etnológico. Problemática en torno a la definición y objetivos, PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, nº. 6, pp. 97-108. https://doi.org/10.33349/1997.18.465
Argumedo, A. (s.f.). Territorios Bioculturales Indígenas: una propuesta para la protección de territorios indígenas y el Buen Vivir. Asociación Andes. http://www.internationalfunders.org/documents/TerritoriosBioculturalesIndigenas.pdf
Arredondo, M. G. (2016). La importancia del patrimonio biocultural. Comisión Estatal Indígena.
Barbero, A. M. y Sánchez, R. (2011). La gestión del Patrimonio Histórico como instrumento para un desarrollo sostenible, un caso práctico: El proyecto de desarrollo local "Os Ambientes do Ar". Ediciones Universidad de Salamanca. Colección Vitor.
Bello, I. y Pérez, A. M. (2017). Turismo Biocultural: Relación entre el patrimonio biocultural y el fenómeno turístico. Experiencias investigativas. Scripta Ethnologica, 39, pp. 109-128.
Daily Travelling News. (2022). Brasil registró récord de visitas en sus destinos de naturaleza durante el 2021. https://dailyweb.com.ar/noticias/val/41174/brasil-registro-record-de-visitas-en-sus-destinosde-naturaleza.
DATATUR. (2022). Llegadas a Museos y Zonas Arqueológicas. https://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/ActividadesCulturales.aspx
Diccionario prehispánico del español jurídico. (2021). Definición de patrimonio natural. https://dpej.rae.es/lema/patrimonio-natural
Figueiras Recio E. (1973). Metodología de las Ciencias Sociales. Revista Española de la Opinión Pública, (34), pp. 119-151. https://doi.org/10.2307/40199191
García Cuetos M. P. (2011). El Patrimonio Cultural: conceptos básicos, Presas Universitarias de Zaragoza. La Torre del Virrey: Revista de Estudios Culturales, (5), pp. 27-38.
Hernández Hernández, F. (1996). La conservación integral del patrimonio. Complutum Extra, 6(2), pp. 251-260.
Hernández I., Martí M. (2008). Un zombi en la modernidad: el patrimonio cultural y sus límites. En la Torre del Virrey: Revista de Estudios Culturales, (5), pp. 27-38.
Herrera Vázquez, S. y Rodríguez Yunta, E. (2004). Etnocentrismo en Latinoamérica. Apropiación de recursos genéticos y bioética. Acta, Bioethica, 10(2), pp. 181-190. https://doi.org/10.4067/S1726-569X2004000200006
Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH). (2014). Monte Albán, el sitio con el mejor plan de manejo del mundo. https://inah.gob.mx/boletines/2597-monte-alban-el-sitio-con-el-mejor-plande-manejo-del-mundo
Instituto de Ecología (INECOL). (2021). El patrimonio biocultural de México; un tesoro de los pueblos indígenas. http://www.inecol.mx/inecol/index.php/es/2017-06-26-16-35-48/17-ciencia-hoy/784-elpatrimonio-biocultural-de-mexico-un-tesoro-de-los-pueblos-indigenas
Iniesta, M. (1991). Los tratamientos patrimoniales del paisaje. Leer, escribir y mostrar el entorno [Conferencia]. Universidad Autónoma de Querétaro (México). Mimeografiado.
Jiménez Ruiz A. E., Thóme, H., Aguilar, C. (2016). Patrimonio biocultural, turismo micológico y etnoconocimiento. Periplo Sustentable, (30), pp.180-205.
Luque, D., Martínez-Yrizar, A., Búrquez, A., López Cruz, G. y Murphy, A. (2016). Complejos bioculturales de Sonora: pueblos y territorios indígenas. CIAD y Conacyt. https://patrimoniobiocultural.com/archivos/publicaciones/libros/COMPLEJOS_BIOCULTURALES.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2021). 17 objetivos para transformar nuestro mundo. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (1945). Constitución de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, aprobada en Londres el 16 de noviembre de 1945, y modificada por la Conferencia General en sus reuniones 2a., 3a., 4a., 5a., 6a., 7a., 8a., 9a., 10a., 12, 15, 17, 19, 20, 21, 24, 26, 27, 28, 29 y 31, párrafo.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1982). Conferencia Mundial sobre las políticas culturales. https://culturalrights.net/descargas/drets_culturals400.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1999). Herencia mundial 23 COM. Informe del Comité del Patrimonio Mundial, 23 período de sesiones en Marrakech,Marruecos. https://whc.unesco.org/archive/repcom99.htm#840
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2021a). Cultura para el desarrollo sostenible. https://es.unesco.org/themes/cultura-desarrollo-sostenible
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2021b). Patrimonio Mundial. https://es.unesco.org/themes/patrimonio-mundial
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2021c). Valle de Viñales. https://whc.unesco.org/en/list/840
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2021d). Río de Janeiro: paisajes cariocas entre montaña y mar. https://whc.unesco.org/en/list/1100
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2021e). Centro histórico de Oaxaca y sitio arqueológico de Monte Albán. https://whc.unesco.org/en/list/415
Organización Mundial del Turismo (OMT). (2021). Glosario de términos de turismo. https://www.unwto.org/es/glosario-terminos-turisticos
Plan de Manejo de Río de Janeiro. (2014). https://www.academia.edu/29874670/SITE_MANAGEMENT_PLAN_RIO_DE_JANEIRO_CARIOCA_LANDSCAPES_BETWEEN_THE_MOUNTAIN_AND_THE_SEA
Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). (2020, 18 de diciembre). La pandemia es una oportunidad para cambiar nuestro modo de viajar. https://www.unep.org/es/noticias-y-reportajes/reportajes/la-pandemia-es-una-oportunidad-para-reinventar-nuestro-modo-de
Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). (2021). Sobre el Programa de la ONU para el Medio Ambiente. https://www.unep.org/es/sobre-onu-medio-ambiente
Porcal, M. C. (2011). El patrimonio rural como recurso turístico. La puesta en valor turístico de infraestructuras territoriales (rutas y caminos) en las áreas de montaña del País Vasco y de Navarra. Cuadernos de Turismo, (27), pp. 759-784.
Prats, L. (1997). Antropología y patrimonio. Política y Sociedad, 27, pp. 63-76. http://docencia.uaeh.edu.mx/estudios-pertinencia/docs/cultural/99.pdf
Ramos Hernández, A. L., Lemus Martínez, Y. y Crespo Santoyo, D. (2021). Impacto de turismo de naturaleza en el Parque Nacional Viñales, Avances, 23(1), pp. 61-75.
Real Academia Española (RAE). (2021). Diccionario - Definición de patrimonio. https://dle.rae.es/patrimonio
Reyes-García, V. y Martí-Sanz, N. (2007). Etnoecología punto de encuentro entre naturaleza y cultura. Ecosistemas, 16(3), pp. 46-55. https://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/view/92
Rodríguez Becerra, S. (1997). Patrimonio cultural, patrimonio antropológico y museos de antropología, PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Nº 17, pp. 45-52. https://doi.org/10.33349/1997.21.565
Rodríguez Tapanes, V. (2020). Estrategia de turismo comunitario sostenible para el Valle de Viñales [Conferencia] Taller Internacional Conceptos Básicos de la Convención sobre la Protección del Patrimonio Mundial Cultural y Natural.
Silva Pérez, R. (2008). Hacia una valoración patrimonial de la agricultura. Scripta Nova, 12(275). https://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-275.htm
Toledo, V. y Barrera-Bassols, N. (2008). La Memoria Biocultural: la importancia ecológica de las sabidurías tradicionales. Editorial Icara, Junta de Andalucía. Barcelona.
Troitiño Vinuesa, M. Á. (1998). Turismo y desarrollo sostenible en ciudades históricas. Instituto de Turismo de España.
Augé, M. (2007). El oficio de antropólogo. Gedisa.
Cortés, L. (2021). Patrimonio cultural inmaterial en barrios informales de la Localidad de San Cristóbal en Bogotá - Colombia. Revista Arquitectura, 6(11), pp. 37-48. https://doi.org/10.5377/arquitectura.v6i11.11830
Detienne, M. (1985). La invención de la mitología. Península.
González, A. (2006) Cuentos y cuentistas: Cruce de tradiciones en Hispanoamérica, En El cuento folklórico en la literatura y la tradición oral. Ed. Universidad de Valencia.
Lema, A. (2008, 15 y 16 de febrero). La gestión del patrimonio inmaterial en sociedades complejas en el siglo XXI. Propuestas para implementar políticas de actuación en la Región de Murcia, España. En AA.VV. (Ed.), El patrimonio cultural inmaterial. Definición y sistemas de catalogación. Actas del seminario internacional. (pp.71-84). Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.
Argullo, C. (2010) La voz y la palabra de los tesoros vivos: fuentes orales y recuperación del patrimonio histórico. educativo inmaterial. Revista Educatio Siglo XXI, 28(2), pp. 157-178.
Lotman, M. (2006). La semiesfera I. Semiótica de la cultura como texto. Cátedra/ Universidad de Valencia.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2009) Patrimonio. Indicadores UNESCO de cultura para el desarrollo. https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/digital-library/cdis/Patrimonio.pdf
Pinon, R. (1965). El cuento folklórico (como tema de estudio). EUDEBA.
Propp, V. (2011). Morfología del cuento. AKAL, Madrid.
Secretaría de Turismo (Sectur). (2014). Pueblos Mágicos. http://www.sectur.gob.mx/gobmx/pueblos-magicos/ .
Taylor, R. (2015). Memoria colectiva, identidad y patrimonio cultural en: Memoria colectiva, identidad y patrimonio cultural - Rafael Pérez-Taylor - [PDF Document] (fdocuments.mx) dic. 2015. Revisado 22/04/21.
Acosta, F., Solís, M. y Alonso, G. (2012). Grado de apropiación de la ciudad y percepciones sobre la calidad de vida en ciudades de la frontera norte de México. COFACTOR, Revista del Consejo de Investigación y Evaluación de la Política Social, 3(6), pp. 11-42.
Aguirre Reyes, L. (2015). Lugares emblemáticos y representativos de Ciudad Juárez. Visto desde el registro de la fotografía contemporánea [Tesis de licenciatura, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez].
Calonge Reillo, F. (2011). Otras formas de turismo patrimonial. El caso de las ex haciendas de Xalapa Andamios. Revista de Investigación Social, 8(16), pp. 261-286. https://doi.org/10.29092/uacm.v8i16.474
Cuevas Contreras, T. J., Aranda Pastrana, E. y Samaniego García, B. (2012). Redes, turismo y lo simbólico en una comunidad fronteriza: Ciudad Juárez. En T. Cuevas Contreras y R. Varela Juárez (Comps.), Competitividad, innovación e imaginario en el tejido socioeconómico. Una aproximación teórico-metodológica en turismo (pp. 193-213). Gasca.
De la Cruz, J. (2015). Devociones y tradiciones populares en El Camino Real de Tierra Adentro: el Santo Niño de Atocha, el Señor de Mapimí y el Señor del Tizonazo. En L. C. Quiñones Hernández (Ed.), Patrimonio e identidad en El Camino Real de Tierra Adentro y El Camino Nacional (Primera edición). MGM Impresos.
Fernández, G. y Guzmán Ramos Schenk, A. (2005). Patrimonio industrial y rutas turísticas culturales: algunas propuestas para Argentina. Cuadernos de Turismo, 15, pp. 97-112.
Fernández, G. y Guzmán Ramos Schenk, A. (2004). Patrimonio industrialminero como recurso turístico cultural: El caso de un pueblo-fábrica en Argentina. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 2(1), pp.101-109. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2004.02.008
Fernández, G. Guzmán Ramos, A. (2004). El patrimonio industrial como recurso para crear rutas turísticas: algunas propuestas en Argentina. Cuaderno Virtual de Turismo, 4(4), 57-68.
González Herrera, C. (2013). Las lecciones de nuestros 350 años. En M. Salazar Mendoza (Comp.), Espejos y realidades de Ciudad Juárez (pp. 251-258). Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Gutiérrez de Alba, E- (2011). La Fiesta. Recuerdos de una alegre y luminosa Ciudad Juárez del siglo XX. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Hernández Ramírez, J. (2011). Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e itinerarios culturales. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(2), pp. 225-236. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.021
ICOMOS (2008). Carta ICOMOS para interpretación y presentación de sitios de patrimonio cultural. Ratificada por la 16ªAsamblea General del ICOMOS (International Council on Monuments and Sites), Quebec (Canadá), 4 de octubre. https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/interpretation_sp.pdf
ICOMOS. (1999). Carta internacional sobre turismo cultural. La gestión del turismo en los sitios con patrimonio significativo. Adoptada por ICOMOS en la 12ªAsamblea General en México. https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/interpretation_sp.pdf
Instituto Municipal de Investigación y Planeación (IMIP). (2014). Plan Maestro de Desarrollo Urbano del Centro Histórico de Ciudad Juárez. IMIP.
Lamadrid, E. R. y Gandert, M. (2008). Rutas del corazón: pilgrimage and cultural commerce on the Camino Real de Tierra Adentro. New México Historical Review 83(4). https://digitalrepository.unm.edu/nmhr/vol83/iss4/2
Lira, R. (2004). Patrimonio urbano. Urbano, 7(10). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=19871001
Martos Molina, M. (2013). El papel del turismo de eventos en el desarrollo urbano. El caso de Expo Zaragoza. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 11(1), pp. 57-71. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2013.11.003
Montero, J. C. (2003). Ambiente, patrimonio y turismo. Aportes y Transferencias, 7(1), pp. 11-28. http://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/270/
Pineda, A. y Velasco, M. (2017). Ciudades y centros históricos. Los retos de la vivienda y la habitabilidad (Volumen I, 1a edición). LIBRUNAM.
Sandoval R., L. G. y Peña, L. (2010, 25-27 de octubre). Historia del cabaret y vida nocturna como transformadores de la identidad cultural en el centro de Ciudad Juárez, Chihuahua México. En XXXIII Encuentro RNIU 2010 Independencia, Democracia y Procesos Urbanos. Barranquilla, Colombia. http://www.rniu.buap.mx/enc/pdf/xxxiii_m4_sandovalr.pdf
Santibáñez Coronado, A. L. (2013). Espacio público patrimonial de los centros históricos de las ciudades de México y Zacatecas. En G. M. González Hernández (Ed.) Discusiones sobre la ciudad. Temas de actualidad. Editorial Académica Española.
Staines Orozco, E. (2006). Inventario de monumentos históricos y edificios relevantes de Ciudad Juárez. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Velasco González, M. (2009). Gestión turística del patrimonio cultural: enfoques para un desarrollo sostenible del turismo cultural. Cuadernos de Turismo, (23), pp. 237-253.
Gunn, C. y Var, T. (2002). Tourism Planning (4a edición). Routledge. Indicadores UNESCO de Cultura para el Desarrollo (UICD). (2014). Indicadores UNESCO de Cultura para el Desarrollo. https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/iucd_manual_metodologico_1.pdf
Mamani, W. (2016, 26 de marzo). Definición de Ruta turística. https://asesoresenturismoperu.wordpress.com/
Molina, S. y Rodríguez, S. (1991). Planificación Integral del Turismo: un enfoque para Latinoamérica. 2da edición. Trillas.
Nasimba, C. y Ceja, M. (2015) Diseño de productos turísticos y sus facilidades. Qualitas, 10, pp. 22-39. https://www.unibe.edu.ec/wp-content/uploads/2017/08/2015-dic_NASIMBA-Y-CEJAS-DISE%C3%91º-DE-PRODUCTOS-TUR%C3%8DSTICOS-Y-SUS-FACILIDADES.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OECD). (1997). Manual de Oslo. http://www.itq.edu.mx/convocatorias/manualdeoslo.pdf
Organización Mundial del Turismo (OMT). (2014). Recomendaciones de la OMT por un turismo accesible para todos. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284415991
Organización Mundial del Turismo (OMT). (2021). Sustainable development of tourism. https://www.unwto.org/sustainable-development
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2021). 17 objetivos para transformar nuestro mundo. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2019). Patrimonio cultural. https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/cultura/patrimonio
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2021). Cultura para el desarrollo sostenible. https://es.unesco.org/themes/cultura-desarrollo-sostenible
Puccio, H. (2008). La innovación como requisito para la competitividad turística. Una metodología para su descripción y análisis. Gestión Turística, 10, pp. 59-76. https://doi.org/10.4206/gest.tur.2008.n10-05
Radka, M. (2020). La pandemia es una oportunidad para cambiar nuestro modo de viajar. https://www.unep.org/es/noticias-y-reportajes/reportajes/la-pandemia-es-una-oportunidad-para-reinventar-nuestro-modo-de
Secretaría de Turismo (Sectur-Cestur). (2007). Elementos para evaluar el impacto económico, social y ambiental del turismo de naturaleza en México. http://ictur.sectur.gob.mx/pdf/estudioseinvestigacion/sustentabilidad/METODOLOGIA_SUSTENTABILIDAD_1d3.pdf
Secretaría de Turismo (Sectur). (2004). Guía para el diseño y operación de senderos interpretativos. Fascículo 5. https://www.entornoturistico.com/wp-content/uploads/2017/04/Gu%C3%Ada-para-eldise%C3%B1o-y-operaci%C3%B3n-de-senderos-interpretativos.pdf
UNEP y UNWTO. (2005). Making tourism more sustainable. A guide for policy makers. https://wedocs.unep.org/20.500.11822/8741
Creative Tourism Network (2016). I Congreso de la OMT sobre Turismo Creativo. http://www.creativetourismnetwork.org/unwto-congress-on-creativetourism/?lang=es
Franco Flores, E. (2010). Arquitectura Colonial: Haciendas en México. UAEH C-27. Documento interno.
García Suárez, J. A. y Pulido Fernández, J.I. (2018). Creacity, una propuesta de índice para medir la creatividad turística. Aplicación en tres destinos urbanos- culturales españoles. Revista de Estudios Regionales, (103), pp. 69-108.
Gobierno de Colombia (2019) ABC de la economía naranja. https://www.mincultura.gov.co/prensa/noticias/Documents/atencion-al-ciudadano/_ABC_ECONOMI%CC%81A_NARANJA_.pdf
Instituto de Competitividad Turística (ICTUR). (2017). Boletín de nuevas adquisiciones. http://desarrollo.sectur.gob.mx/docsmail/BNA4totrimestre2017.pdf
Macarena Sosa, R. (2017). Turismo creativo: caso Ciudad de Buenos Aires [tesis de grado]. Facultad de Ciencias Económico-UNLP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/134950
Martínez, M. (2004). Ciencia y arte de la metodología cualitativa (1a edición). Trillas.
Meyer, J. (1986). Haciendas y ranchos, peones y campesinos en el porfiriato. Algunas falacias estadísticas. Historia Mexicana 35(3), pp. 477-509.http://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/download/1916/1734
Molina, S. (2016). Turismo Creativo. Turismo: Estudios & Prácticas, Mossorpo 5(1), pp. 205-223.
NITU (2020, 28 de enero). Turismo naranja destaca en la Riviera Maya. https://www.nitu.mx/index.php/2020/01/28/turismo-naranja-destaca-en-la-riviera-maya/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2013, 22 de octubre). Turismo creativo en Porto Alegre. http://www.unesco.org/new/es/media-services/single-view/news/turismo_creativo_en_porto_alegre/
Richards, G. y Raymond, C. (2000). Creative Tourism. ATLAS News, 23, pp. 16-20.
Rodríguez Domínguez, I. y Camacho Gómez, M. (2016). Turismo y marketing cultural en haciendas cacaoteras mexicanas. Ideas CONCYTEG 129, pp.3-12.
Santana Talavera, A. (2003). Turismo cultural, culturas turísticas. Horizontes antropológicos, 9(20), pp. 31-57. https://doi.org/10.1590/S0104-71832003000200003
Servicio Nacional de Turismo (Sernatur) (2014). Turismo cultural: una oportunidad para el desarrollo local. Guía Metodológica.
Agapito, D., Valle, P. y Mendes, J. (2014). The sensory dimension of tourist experiences: Capturing meaningful sensory-informed themes in Southwest Portugal. Tourism Management, 42, pp. 224, 237. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.11.011
Aho, S. (2001). Towards a general theory of touristic experiences: Modeling experience process in tourism. Tourism Review, 56(3-4), pp. 33-37. https://doi.org/10.1108/eb058368
Carballo, R., Moreno, S., León. C. y Brent J. (2015). La creación y promoción de experiencias en un destino turístico. Un análisis de la investigación y necesidades de actuación. Cuadernos de Turismo, (35), pp. 71-94. https://doi.org/10.6018/turismo.35.221511
González, J., Montero, F. y Gutiérrez, F. (2012). Evolución del concepto de usabilidad como indicador de calidad del software. Profesional de la Información, 21(5), pp. 529-536. https://doi.org/10.3145/epi.2012.sep.13
Observatorio Turístico (2019). Guía de experiencias turísticas 2019. Secretaría de Turismo del estado de Guanajuato. http://www.observatorioturistico.org/img/graficas/def16-Gu--a-de-experiencias-tur--sticas-del-Estadode-Guanajuato.pdf
Hernández R., Fernández, C. y Baptista M. (2017). Metodología de la Investigación (6a edición). McGraw Hill.
Llontop, C. (2019) Criterios de usabilidad como facilitador en el diseño de experiencias turísticas. Cultura, 33, pp. 177-196. https://doi.org/10.24265/cultura.2019.v33.10
NSAI Standard. (2019). Ergonomics of human-system interaction - Part 11: Usability: Definitions and concepts (ISO 9241-11:2018) Irish Standard ISO. https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9241:-11:en
Organización Mundial de Turismo (OMT). (2020). Desarrollo sostenible. https://www.unwto.org/es/desarrollo-sostenible.
Rico, E. (2016). La correspondencia entre la construcción de experiencias auténticas y la interpretación del patrimonio. Reflexiones desde la autenticidad existencial. PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 14(2), pp. 495-508. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.032
Steiner, C. y Reisinger, Y. (2006). Understanding existencial authenticity. Annals of Tourism Research, 33(2), pp. 299-318. https://doi.org/10.1016/j.annals.2005.08.002
Andersen, I. G. y Jæger, M. M. (2015). Cultural capital in context: Heterogeneous returns to cultural capital across schooling environments. Social Science Research, 50, pp. 177-188. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2014.11.015
Anglin, A. E. (2015). Facilitating community change: The Community Capitals Framework, its relevance to community psychology practice, and its application in a Georgia community. Global Journal of Community Psychology Practice, 6(2), pp. 1-15. https://doi.org/10.7728/0602201504
Araujo, C. M. (2005). Re-definiendo el espacio urbano y rural en México: ¿Es posible una mejor caracterización de la diversidad municipal? (No. 16). Estudios sobre Desarrollo Humano. http://www.dhl.hegoa.ehu.es/ficheros/0000/0137/re-definiendo_el_espacio_urbano_y_rural_en_mexico.pdf
Ávila-Akerberg, V., Villegas-Martínez, D. y Thomé-Ortiz, H. (2016). Capital rural y turismo: ordenamiento territorial participativo en una comunidad forestal del centro de México. En D. Chávez-Jiménez, M. C. Núñez-Madrazo, y C. Rodríguez-Soto (Eds.), Universidad pública, organización comunitaria y ambiente: once estudios de desarrollo alternativo en México (pp. 205-232). Universidad Autónoma del Estado de México. Recuperado de http://ri.uaemex.mx/
Bosworth, G. y Turner, R. (2018). Interrogating the meaning of a rural business through a rural capitals framework. Journal of Rural Studies, (60), pp. 1-10. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2018.02.002
Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Palimpsesto (2a ed., Vol. 6). Desclée de Brouwer.
Cárdenas-Munguía, F. J. (2006). Suchitlán: un acercamiento holístico. Universidad de Colima.
Coleman, J. (1990). Foundations of Social Theory. Harvard University Press. Covarrubias-Ramírez, R. (2019). Turismo, capitales y multifuncionalidad del territorio rural: caso del municipio de Comala, Colima. Universidad de Guadalajara.
Creswell, J. W. (2014). Research design. Qualitative, Quantitative and Mixed Approaches. SAGE Publications.
Dredge, D. y Hales, R. (2012). Community case study research. En A. Dwyer, L., Gill y N. Seetaram (Eds.), Handbook of research methods in tourism. Quantitative and qualitative approaches (pp. 417-437). Edward Elgar Publishing Limited. https://doi.org/10.4337/9781781001295.00029
Emery, M., Fey, S. y Flora, C. (2006). Using community capitals to develop assets for positive community change. CD Practice, (13), pp. 1-19 https://doi.org/10.1080/15575330609490152
Fey, S., Bregendahl, C. y Flora, C. (2006). The measurement of community capitals through research. Online Journal of Rural Research & Policy, 1(1), pp. 1-28. https://doi.org/10.4148/ojrrp.v1i1.29
Flora, C. B., Flora, G. y Gasteyer, S. (2016). Rural communities. Legacy and change (5a ed.). Routledge, Taylor & Francis Group.
Flora, C. B., y Thiboumery, A. (2005). Community capitals: poverty reduction and rural development in dry areas. Annals of Arid Zone, 45(3-4), 239-253.
Garrafa-Torres, O. M., Rodríguez-Wallenius, C., Rappo-Míguez, S. y García-Zamora, R. (2017). México rural ante los retos del siglo XXI: Políticas Públicas y territorialidades. Asociación Mexicana de Estudios Rurales, A.C., Instituto de Investigaciones Sociales de la UNAM.
Gobierno del estado de Colima. (2017). Programa Sectorial de Desarrollo Urbano y Ordenamiento Territorial 2016-2021. Secretaría de Planeación y Finanzas.
Gutiérrez-Montes, I. y Siles-Calvo, J. (2009). Diagnóstico de medios de vida y capitales de la comunidad de humedales de medio queso. Los Chiles, Costa Rica. UICN (Unión internacional para la Conservación de la Naturaleza y de los Recursos Naturales. Unión internacional para la Conservación de la Naturaleza y de los Recursos Naturales.
Harrison, H., Birks, M., Franklin, R. y Mills, J. (2017). Case study research: foundations and methodological orientations. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 18(1), pp. 1-17. https://doi.org/10.17169/FQS-18.1.2655
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2009). Prontuario de información geográfica municipal de los Estados Unidos Mexicanos. Comala, Colima.
López-Moreno, I. (2017). La nueva ruralidad y la nueva gobernanza en México: una propuesta de categorización territorial operativa para los nuevos territorios rurales. Sociológica, (92), pp. 217-239. http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v32n92/2007-8358-soc-32-92-00217.pdf
Moscardo, G. y Murphy, L. (2014). There is no such thing as sustainable tourism: re-conceptualizing tourism as a tool for sustainability. Sustainability, (6), pp. 2538-2561. https://doi.org/10.3390/su6052538
Obombo, K. y Velarde, M. (2019). El ecoturismo en las reservas de la biósfera: Prácticas y actitudes hacia la conservación. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 17(1), pp. 97-112. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.007
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2007). Estudios de Política Rural: México. (Español). Secretaría de Agricultura, Ganadería, Desarrollo Rural, Pesca y Alimentación (SAGARPA), Instituto Nacional para el Desarrollo de Capacidades del Sector Rural, A.C. (INCA Rural). http://www.oecd.org/centrodemexico/medios/39076610.pdf
Palafox-Muñoz, A. Martínez-Pérezchica, M. y González-Damián, A. (2018). La nueva ruralidad y el turismo en México: entre la hegemonía y la comunidad. En R. Espinosa-Sánchez, R. M. Chávez-Dagostino y E. Andrade-Romo (Eds.), Población local y Pueblos Mágicos de México. Una mirada crítica de la realidad. Ediciones EON, Universidad de Guadalajara.
Perucca, G. (2014). The role of territorial capital. Local economic growth: evidence from Italy. European Planning Studies, 22(3), 537-562. https://doi.org/10.1080/09654313.2013.771626
Preciado-Zamora, J. (2013). Conciencia histórica y reforma agraria: el Estado mexicano y los indígenas de Suchitlán, Colima. En A. Escobar-Ohmstrde y M. Butler (Eds.), México y sus transiciones: reconsideraciones sobre la historia agraria, siglo XIX y XX (pp. 485-510). Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS), The University of Texas at Austin.
Sale, J. E. M. y Thielke, S. (2018). Qualitative research is a fundamental scientific process. Journal of Clinical Epidemiology, 102, pp. 129-133. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2018.04.024
Tóth, B. I. (2014). Territorial Capital: Theory, Empirics and Critical Remarks. European Planning Studies, 23(7), pp. 1327-1344. https://doi.org/10.1080/09654313.2014.928675
Valencia, R. J. (2004). Monografía Comala. Gobierno del Estado de Colima. Veal, A. J. (2006). Research methods for leisure and tourism. A practical guide. Prentice Hall, Financial Times.
Woods, M. (2011). Rural geography. Processes, responses and experiences in rural restructuring. SAGE. https://doi.org/10.4135/9781446216415
Woodside, A. G. (2010). Case study research: theory, methods, practice. Emerald.
Xiong, Y., Zhang, Y. y Lee, T. (2020). The rural creative class: an analysis of in-migration tourism entrepreneurship. International Journal of Tourism Research, 22(11). https://doi.org/10.1002/jtr.2317
Yin, R. (2009). Case study research: design and methods. SAGE Publications.
Balomenou, N. y Garrod, B. (2019). Photographs in tourism research: Prejudice, power, performance and participant-generated images. Tourism Management, 70, pp. 201-217. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.08.014
Bartl, M., Kannan, V. K. y Stockinger, H. (2016). A review and analysis of literature on netnography research. International Journal of Technology Marketing, 11(2), pp. 165-196. https://doi.org/10.1504/IJTMKT.2016.075687
Brey, P. (2018). The strategic role of technology in a good society. Technology in society, 52, pp. 39-45. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2017.02.002
Bryman, A. (2016). Social research methods. Oxford University Press.
Buhalis, D. y Foerste, M. (2015). SoCoMo marketing for travel and tourism: Empowering co-creation of value. Journal of destination marketing & management, 4(3), pp. 151-161. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.04.001
Burmark, L. (2004). Visual presentations that prompt, flash & transform here are some great ways to have more visually interesting class sessions. Media and methods, 40, pp. 4-5.
Castaño, J. J. y Jurado, S. (2016). Marketing digital (Comercio electrónico). Editex.
Conti, E. y Lexhagen, M. (2020). Instagramming nature-based tourism experiences: a netnographic study of online photography and value creation. Tourism Management Perspectives, 34, 100650. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100650
Greene, E. (1996). Storytelling: art and technique. ABC-CLIO.
Herhausen, D., Miočević, D., Morgan, R. E. y Kleijnen, M. H. (2020). The digital marketing capabilities gap. Industrial Marketing Management,90, pp. 276-290. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.07.022
Holbrook, M. B. (Ed.). (1999). Consumer value: a framework for analysis and research. Psychology Press.
Hulten B. (2015). Marketing sensorial: el concepto de experiencias de marca multisensorial. European Business Review, 23(3), pp. 256-273.
I Agustí, D. P. (2018). Characterizing the location of tourist images in cities. Differences in user-generated images (Instagram), official tourist brochures and travel guides. Annals of Tourism Research, 73, pp. 103-115.https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.09.001
Kozinets, R. V. (2019). YouTube utopianism: Social media profanation and the clicktivism of capitalist critique. Journal of Business Research, 98, pp. 65-81. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.01.019
Kozinets, R. V. y Nocker, M. (2018): Netnography engaging with the challenges. In A. Bryman y D. A. Buchanan, (Eds.), Unconventional methodology in organization and management research (pp.127-146). Oxford University Press.
Krishen, A. S., Dwivedi, Y. K., Bindu, N. y Kumar, K. S. (2021). A broad overview of interactive digital marketing: A bibliometric network analysis. Journal of Business Research, 131, pp. 183-195. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.03.061
Lambert, J. y Hessler, B. (2018). Digital storytelling: Capturing lives, creating community. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351266369
Lengieza, M. L., Hunt, C. A. y Swim, J. K. (2019). Measuring eudaimonic travel experiences. Annals of Tourism Research, 74(C), pp. 195-197. https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.05.002
Petit, O., Velasco, C., and Spence, C. (2019). Digital sensory marketing: Integrating new technologies into multisensory online experience. Journal of Interactive Marketing, 45, pp. 42-61. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2018.07.004
Rageh, A., Melewar, T. C. y Woodside, A. (2013). Using netnography research method to reveal the underlying dimensions of the customer/tourist experience. Qualitative Market Research: An International Journal, 16(2), pp. 126-149. https://doi.org/10.1108/13522751311317558
Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into practice, 47(3), pp. 220-228. https://doi.org/10.1080/00405840802153916
Robin, B. R. (2015). The effective uses of digital storytelling as a teaching and learning tool. Handbook of research on teaching literacy through the communicative and visual arts, 2, pp. 429-440.
Rokka, J. (2010). Netnographic inquiry and new translocal sites of the social. International Journal of Consumer Studies, 34(4), pp. 381-387. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2010.00877.x
Schmitt, B. H. (2007). Experiential marketing. Innovation, 3(5), p. 4.
Selman, H. (2017). Marketing digital. Ibukku.
Shum, Y. M. (2021, 15 de febrero). Marketing digital 2021: tendencias y datos. https://yiminshum.com/tendencia-marketing-digital-2021/.
Shum, Y. M. (2021, 28 de febrero). Resumen de Instagram 2020 - 1000 millones de usuarios activos. https://yiminshum.com/instagram-2020-digital/.
Suárez, M. y Gumiel, C. (2012). Marketing sensorial. Distribución y consumo, 22(122), pp. 30-40. http://hdl.handle.net/10726/439
Volo, S. e Irimiás, A. (2020). Instagram: Visual methods in tourism research. Annals of Tourism Research, 103098. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103098
Woodside, A. G. y Megehee, C. M. (2009). Travel storytelling theory and practice. Anatolia, 20(1), pp. 86-99. https://doi.org/10.1080/13032917.2009.10518897
Blanco, J. (2015). Libro blanco de los destinos turísticos inteligentes. Estrategias y soluciones para fomentar la innovación en el turismo digital. LID Editorial Empresarial.
Buhalis, D. (2020). Technology in tourism-from information communication technologies to eTourism and smart tourism towards ambient intelligence tourism: a perspective article. Tourism Review, 75(1), pp. 267-272. https://doi.org/10.1108/TR-06-2019-0258
Buhalis, D. y Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet-The state of eTourism research. Tourism Management, 29(4), pp. 609-623. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
Gil, A. M., Fernández, B. Z. y Herrero, J. L. (2015, 10 de julio-diciembre). Los Destinos Turísticos Inteligentes en el marco de la Inteligencia. Investigaciones Turísticas, 10, pp. 1-25. https://doi.org/10.14198/INTURI2015.10.01
Guerrero, G., Acosta, D. (2019) Destinos Turísticos Inteligentes en Latinoamérica: tendencias y retos para desarrollo inteligente de destinos [comunicación]. En el IV Congreso Ciudades Inteligentes, https://www.esmartcity.es/comunicaciones/comunicacion-destinos-turisticos-inteligentes-latinoamerica-tendencias-retos-desarrollo-inteligente-destinos
IESE Cities in motion (2020). Portal web. https://media.iese.edu/research/pdfs/ST-0542-E.pdf.
Instituto Valenciano de Tecnologías Turísticas (Invat.tur) y Universidad de Alicante (2015). Manual operativo para la configuración de Destinos Turísticos Inteligentes. https://www.invattur.es/studyreport/manualoperativo-para-la-configuracion-de-destinos-turisticos-inteligentes/
Ivars, J., Solsona, F.J. y Giner, D. (2016). Gestión turística y tecnologías de la información y la comunicación (TIC): El nuevo enfoque de los destinos inteligentes. Documents d'Anàlisi Geogràfica, 62(2), pp. 327-346. https://doi.org/10.5565/rev/dag.285
López de Ávila, A. y García, S. (2015). Destinos turísticos inteligentes, Economía industrial, 395, pp. 61-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5248689
Luque, A. M., Zayas, B. y Caro, J.L. (2015). Los Destinos Turísticos Inteligentes en el marco de la Inteligencia Territorial: conflictos y oportunidades. Investigaciones Turísticas, 10, pp. 1-25. https://doi.org/10.14198/INTURI2015.10.01
Martínez, M. y Sánchez, S. (2020). Destinos Turísticos Inteligentes: conceptualización, desarrollo e implementación en España. IDITUR y OSTELEA. https://www.ostelea.com/sites/default/files/2020-05/Informe_Turismo_Inteligente.pdf.
Oliva, A. G., Gómez, M. S., Jara, A. J. y Parra-Meroño, M. C. (2017). Turismo inteligente y patrimonio cultural: un sector. International Journal of Scientific Management and Tourism, 398.
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1987). Desarrollo Sostenible. Asamblea General de las Naciones Unidas. https://www.un.org/es/ga/president/65/issues/sustdev.shtml
Sabino, C. A. (1996). El Proceso de Investigación. Lumen-Humanitas.
Vives, B. R. (2019, septiembre). Los Destinos Turísticos Inteligentes como sistema de gestión con capacidad para mejorar la convivencia entre residentes y turistas. Universitat Jaume.
Ahmad, Y. (2006). The scope and definitions of heritage: From tangible to intangible. International Journal of Heritage Studies, 12(3), pp. 292-300. https://doi.org/10.1080/13527250600604639
Albino, V., Berardi, U. y Dangelico, R. M. (2015). Smart cities: Definitions, dimensions, performance, and initiatives. Journal of Urban Technology, 22(1), pp. 3-21. https://doi.org/10.1080/10630732.2014.942092
Boes, K., Buhalis, D., y Inversini, A. (2015). Conceptualising smart tourism destination dimensions. En Information and Communication Technologies in Tourism 2015 (pp. 391-403). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14343-9_29
Buhalis, D. (2001). The tourism phenomenon: the new tourist and consumer. En Tourism in the age of globalisation (pp. 69-96). Routledge.
Buhalis, D. (2003). eTourism: Information technology for strategic tourism management (First). Pearson Educational Limited.
Buhalis, D. (2019). Technology in tourism-from information communication technologies to eTourism and smart tourism towards ambient intelligence tourism: a perspective article. Tourism Review, 75(1), pp. 267-272. https://doi.org/10.1108/TR-06-2019-0258
Buhalis, D. y Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet-The state of eTourism research. Tourism Management, 29(4), 609-623. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
Della Corte, V., Aria, M. y del Gaudio, G. (2016). Smart, open, user innovation and competitive advantage: a model for museums and heritage sites. Museum Management and Curatorship, 32(1), pp. 50-79. https://doi.org/10.1080/09647775.2016.1247380
Egger, R. y Buhalis, D. (Eds.). (2008). eTourism case studies. Butterworth-Heinemann.
Femenia-Serra, F., Neuhofer, B. e Ivars-Baidal, J. A. (2019). Towards a conceptualization of smart tourists and their role within the Smart destination scenario. Service Industries Journal, 39(2), pp. 109-133. https://doi.org/10.1080/02642069.2018.1508458
Framke, W. (2002). The destination as a concept: A discussion of the business-related perspective versus the sociocultural approach in tourism theory. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 2(2), pp. 92-108. https://doi.org/10.1080/15022250216287
Frew, A. J. (2000). A critical analysis of tourism information technology research. En Information and communication technologies in tourism 2000 (pp. 39-52). Springer Vienna. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-6291-0_4
García-Milon, A., Juaneda-Ayensa, E., Olarte-Pascual, C. y Pelegrín-Borondo, J. (2020). Towards the smart tourism destination: Key factors in information source use on the tourist shopping journey. Tourism Management Perspectives, 36, 100730. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100730
Gomez-Oliva, A., Alvarado-Uribe, J., Parra-Meroño, M. C., y Jara, A. J. (2019). Transforming communication channels to the co-creation and difusión of intangible heritage in smart tourism destination: creation and testing in Ceutí (Spain). Sustainability, 11(14), 3848. https://doi.org/10.3390/su11143848
Gough, D. (2007). Weight of evidence: A framework for the appraisal of the quality and relevance of evidence. Research Papers in Education, 22(2), pp. 213-228. https://doi.org/10.1080/02671520701296189
Gough, D., Oliver, S. y Thomas, J. (2017). An introduction to systematic reviews (Second). SAGE Publications Ltd.
Gretzel, U., Reino, S., Kopera, S. y Koo, C. (2015a). Smart tourism challenges. Journal of Tourism, 16(1), pp. 41-47.
Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z. y Koo, C. (2015b). Smart tourism: foundations and developments. Electronic Markets, 25(3), pp. 179-188. https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8
IMD-SUTD. (2020). Smart City Index 2020 by IMD Business School. https://www.imd.org/smart-city-observatory/smart-city-index/
Leiper, N. (2000). Are destinations "The Heart of Tourism"? The advantages of an alternative description. Current Issues in Tourism, 3(4), pp. 364-368. https://doi.org/10.1080/13683500008667878
Leung, R., y Law, R. (2007). Want more papers like this? Analyzing Research Collaborations of Information Technology Publications in Leading Hospitality and Tourism Journals: 1986-2005 [conferencia]. En Information and Communication Technologies in Tourism (pp. 547-557). Ljubljana, Slovenia. https://doi.org/10.1007/978-3-211-69566-1_50
Liberato, P., Alen, E., y Liberato, D. (2018). Smart tourism destination triggers consumer experience: the case of Porto. European Journal of Management and Business Economics, 27(1), pp. 6-25. https://doi.org/10.1108/EJMBE-11-2017-0051
Lopes, R. O., Malik, O. A., Kumpoh, A. A. Z. A., Keasberry, C., Hong, O. W., Lee, S. C. W. y Liu, Y. (2019). Exploring digital architectural heritage in Brunei Darussalam: Towards heritage safeguarding, smart tourism, and interactive education. En Proceedings - 2019 IEEE 5th International Conference on Multimedia Big Data, BigMM 2019 (pp. 383-390). https://doi.org/10.1109/BigMM.2019.00019
Lowenthal, D. (2005). Natural and cultural heritage. International Journal of Heritage Studies, 11(1), pp. 81-92. https://doi.org/10.1080/13527250500037088
Mandić, A. y Kennell, J. (2021). Smart governance for heritage tourism destinations: Contextual factors and destination management organization perspectives. Tourism Management Perspectives, 39, 100862. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100862
Navío-Marco, J., Ruiz-Gómez, L. M. y Sevilla-Sevilla, C. (2018). Progress in information technology and tourism management: 30 years on and 20 years after the internet - Revisiting Buhalis y Law's landmark study about eTourism. Tourism Management, 69, pp. 460-470. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.06.002
Pelton, J. N., Singh, I. B., Pelton, J. N. y Singh, I. B. (2019). Cyber defense in the Age of the Smart City. En Smart cities of today and tomorrow (pp. 67-83). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95822-4_4
Piñón González, M. A. y López, B. C. (2021). Huatulco from the perspective of smart destinations. Smart Tourism, 2(1). https://doi.org/10.54517/st.v2i1.1708
Saraniemi, S. y Kylänen, M. (2011). Problematizing the concept of tourism destination: an analysis of different theoretical approaches. Journal of Travel Research, 50(2), 133-143. https://doi.org/10.1177/0047287510362775
Segittur. (2019). Inicio - Red de Destinos Turísticos Inteligentes. https://www.destinosinteligentes.es/
Shlomo, A. (2014). Planeta de ciudades (Primera). Universidad del Rosario.
Snis, U. L., Olsson, A. K., y Bernhard, I. (2021). Becoming a smart old town - How to manage stakeholder collaboration and cultural heritage. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 11(4), pp. 627-641. https://doi.org/10.1108/JCHMSD-10-2020-0148
Wang, D., Park, S. y Fesenmaier, D. R. (2012). The role of smartphones in mediating the touristic experience. Journal of Travel Research, 51(4), pp. 371-387. https://doi.org/10.1177/0047287511426341
Yigitcanlar, T., Kamruzzaman, M., Buys, L., Ioppolo, G., Sabatini-Marques, J., da Costa, E. M. y Yun, J. H. J. (2018). Understanding 'smart cities': Intertwining development drivers with desired outcomes in a multidimensional framework. Cities, 81, pp. 145-160. https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.04.003
Zhu, W., Zhang, L. y Li, N. (2014). Challenges, Function Changing of Government and Enterprises in Chinese Smart Tourism. Information and Communication Technologies in Tourism, 10, pp. 553-564.
Zidane, Y. J. T., y Olsson, N. O. E. (2017). Defining project efficiency, effectiveness and efficacy. International Journal of Managing Projects in Business, 10(3), pp. 621-641. https://doi.org/10.1108/IJMPB-10-2016-0085

Published
Series
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.