Doctor Honoris Causa Irene Vallejo Moreu: Those Rows of Crazy Ants: Writing as an Invention

Authors

Irene Vallejo Moreu
University of Colima

Keywords:

Honoris causa, Irene Vallejo, speech, history of writing

Synopsis

Irene Vallejo is more than just a writer. She is an explorer of lost worlds, a guide that takes us by the hand through paths of wisdom. Her words inspire us to read, to think, to dream. In El infinito en un junco, her most famous work, distinguished as the most important Spanish book of this quarter of a century, it invites us to wander the history of writing, from the Sumerian clay tablets, all the way to digital texts. Irene’s works are recognized on an international level and she has been worthy of numerous prizes.

The honorary doctorate that is granted by the University of Colima is a revindication of the right to education, culture, and reading, to books, and imagination; a commitment of those who are present and those who will continue believing in the power of education and the transformative power of universities. Irene certifies a conviction that we encourage at the University of Colima from its origin: “education is the fairest social elevator that we have ever dreamed of.”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irene Vallejo Moreu, University of Colima

Irene Vallejo Moreau was born in 1979 in Zaragoza, Spain, capital of Aragón. Professionally, she is a classic philologist, as well as an essayist, novelist, and columnist with a broad background. She holds a PhD in Classic Philology from the universities of Zaragoza and Florence. She is also Doctor Honoris Causa from the University of Colima, Mexico (2024); from Universidad Nacional de Educación a Distancia, Spain (2025), and from Universidad Internacional Menéndez Pelayo, Madrid (2025).

References

Báez, F. (2011). Nueva historia universal de la destrucción de los libros. De las tablillas sumerias a la era digital. Editorial Destino.

Báez, F. (2013). Los primeros libros de la humanidad. El mundo antes de la imprenta y el libro electrónico. Editorial Fórcola.

Clayton, E. (2015). La historia de la escritura. (M. Condor, trad.). Editorial Siruela. (Edición original: The Golden Thread. The Story of Writing, 2013).

Diodoro Sículo (s. f.) Biblioteca histórica. I, 49, 3.

Dehaene, S. (2007). Les neurones de la lecture. Odile Jacob.

Escolano-Poveda, M. (2013). Antiguos escribas, copistas modernos. En J. Virgili (Ed.), Papiro erótico (pp. 129-152). San Feliu de Llobregat: Bibliogemma.

Hustvedt, S. (2013). Vivir, pensar, mirar. (C. Ceriani, trad.). Editorial Anagrama. (Edición original: Living, Thinking, Looking, 2012).

Manguel, A. (2002). Una historia de la lectura. (J. L. López Muñoz, trad.). Alianza Editorial. (Edición original: A History of Reading, 1996).

Martínez, A. y Vega, M. E. (eds.). (2015). Los mayas: voces de piedra. UNAM, Turner.

Plinio el Viejo (s. f.) Historia natural. XXXV, 43, 151.

Reyes, A. (1979). Libros y libreros en la Antigüedad. Fondo de Cultura Económica.

Sánchez-Vidal, A. (2011). La especie simbólica. Universidad Pública de Navarra, Cátedra Jorge Oteiza.

Solnit, R. (2020). Una guía sobre el arte de perderse. (C. Ministral, trad.). Editorial Capitán Swing. (Edición original: A Field Guide to Getting Lost, 2005).

Velásquez, É. (2014). Oralidad, pictografía y escritura de los pueblos indígenas. En Historia ilustrada de México (E. Florescano ed.). Debate.

Villoro, J. (2024). No soy un robot. La lectura y la sociedad digital. Anagrama.

Wolf, M. (2008). Cómo aprendemos a leer. Historia y ciencia del cerebro y la lectura. (M. Rodríguez-Courel, trad). Ediciones B. (Edición original: Proust and the Squid, 2007).

Wolf, M. (2020). Lector, vuelve a casa. (M. Maestro, trad.). Editorial Deusto. (Edición original: Reader, Come Home, 2018).

Color de fondo: La portada es de un tono burdeos o rojo vino, uniforme en toda la superficie.  Diseño central: En la parte media superior hay un recuadro blanco con borde negro y una forma ornamental en la parte superior, que recuerda un marco clásico o de placa conmemorativa.  Tipografía:  En la parte superior del recuadro aparece en letras negras: “Doctora Honoris Causa Irene Vallejo Moreu”.  Debajo, en letras más grandes y de color rojo oscuro, se lee el título principal: “Esas hileras de hormigas locuaces”.  Y más abajo, en letras rojas más pequeñas: “La escritura como invención”.  Elemento gráfico: Al centro de la portada, por debajo del recuadro, hay un pequeño emblema ornamental en blanco, que parece un sello o símbolo decorativo, reforzando la sobriedad de la portada.  Parte inferior: Aparece el nombre de la institución editora: “Universidad de Colima”, en letras blancas y elegantes.

Downloads

Published

September 26, 2025

Details about the available publication format: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-968-9733-03-4

How to Cite

Vallejo Moreu, I. (2025). Doctor Honoris Causa Irene Vallejo Moreu: Those Rows of Crazy Ants: Writing as an Invention. University of Colima. https://doi.org/10.53897/LI.2025.0027.UCOL